lydighet utan träning, går det ?

Träningen idag gick toppen faktiskt! Trodde aldrig det. Faktiskt så var Edina nästan lydigare än Mogge. Trodde jag aldrig men kul. Jag längtar till valpfortsättningskursen ( min och Edinas första kurs dock) börjar. Vi har inte tränat någon gång på riktigt utanför trädgården.

Men med lite godis i fickan så går mina tjejer fot bredvid mig hela tiden.

Efter en timme ute i trädgården med snöbus, blev mogge som en snögubbe. Så han fick töa i farstun medan mina flickor va torra efter fem minuter. Stackars Mogge!.

När han torkat gick jag och lisa, och mogge som fick följa med för att få sova lite, upp på rummet och snackade och hade skoj! Senare gick vi ut i koppel och även då fick flickorna följa med. Vi lämnade kusinerna på vägen och gick hem igen själva.

Vi tre var ute i en hel timme. Eftersom jag är förkyld va min näsa heelt röd när jag kom hem. Stackars näsa säger jag bara ! HAHA. Både Edina och Samba gick fot bredvid mig eftersom jag fortfarande hade godis i fickan. De fick en massa godis varje gång de va duktiga. Hela tiden då nästan. hahah.

När Samba var valp stannade jag på varje övergångställe och hon fick sätta sig ner och när hon blev lydig och kunde stanna och stod stilla när hon blev äldre slutade jag med det. När jag sedan fick lilla Sorita tänkte jag börja med det men hon lyssnade inte och kunde inte det alls så jag gav upp det med henne.  Men Edina är så lydig, det har tagit huur lång tid som helst, men jag har tränat jättemycket när jag gått ut med henne att hon ABSOLUT inte får dra i kopplet, och det minsta hon drar, rycker jag pyttelite i kopplet och säger Ediiinaaa.? så saktar hon ner och jag behöver kanske göra så två gånger på varje runda nu. Hon har lärt sig att om man inte drar blir det roligare. Och hon har rätt. Alltid när hon kommer hem får hon godis och blir den malligaste som finns.

Alltså, Edina är mycket lydig även utan kurs och massa sånt. Det lilla jag har tränat med henne när hon varit frisk hargjort mycket nytta. och jag hoppas att till våren ska hon lära sig gå lös precis som Samba. Tänk vad coolt det hade varit med två lösa hundar. Samba har gått lös så länge jag kan minnas. Hon har inte ens med sig koppel längre. Och det roliga är att när det kommer en hund springer hon hellre och ställer sig bakom mig än att gå fram till den mötande hunden. HAHA !

Känner att texten blev väldigt lång nu ! Så sista saken;

JAG ÄLSKAR MINA GULLEGRISAR ! :) ♥


Kommentarer
Postat av: Carina

Vad kul att det gick så bra för Edina. Känner oxå att Enzo är en väldigt lättlärd och duktig vovve.

2010-02-14 @ 19:41:07
URL: http://tysonochganget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0